“Met de nieuwe BMW R 1300 RS hebben we onze sporttoermotorfiets met boxermotor naar een geheel nieuw niveau gebracht. De motorfiets is consequent ontworpen met dynamisch rijden in gedachten. Dankzij een geheel nieuwe motor, chassis en aerodynamisch concept biedt hij een nog sportievere rijervaring dan zijn voorganger. Tegelijkertijd blijft hij de perfecte metgezel voor comfortabel toeren en langeafstandsreizen.”
Hauke Glässing, Projectmanager BMW R 1300 RS
Het doel achter de ontwikkeling van de nieuwe BMW R 1300 RS was om zowel een visuele als technische verbetering van de sporttoermotor met boxermotor te bereiken. Naast het veel sportievere ontwerp, zorgen uitrustingskenmerken zoals de Performance-variant – inclusief sportvering, een sportophanging, korte handvaten, gefreesde en verstelbare voetsteunen, DTC-Shift, twee extra windschermen, sport buddyseat, motorspoiler en sportbanden – ervoor dat klanten het dynamische potentieel van de motor nog verder kunnen verhogen. Tegelijkertijd blijft de BMW R 1300 RS een capabele metgezel voor dagelijks gebruik en toeren, en met opties zoals buddyseatverwarming, Riding Assistant, een hoger windscherm en een verscheidenheid aan bagagemogelijkheden kan de motorfiets perfect worden afgestemd op individuele behoeften van dit type. Naast de basisversie in Racing Blue metallic, is de BMW R 1300 RS ook beschikbaar als de Triple Black modelvariant in Blackstorm metallic, de sportgerichte Performance-variant in Lightwhite uni, en de premium Option 719 Cuyamaca variant in Brooklyn Grey metallic.
De ontwikkelaars van BMW Motorrad hadden als doel om de nieuwe BMW R 1300 RS aanzienlijk dynamischer en sportiever te maken dan zijn voorganger – een doel dat de nieuwe sporttourer met boxermotor niet alleen op het gebied van ontwerp, motor en chassis vervult: er werd ook veel belang gehecht aan ergonomie, met een focus op het creëren van een sportievere, actievere rijpositie.
De ergonomische driehoek gevormd door stuur, voetsteunen en zadel op de nieuwe R 1300 RS is ontworpen om de rijder merkbaar verder naar voren over het voorwiel te positioneren dankzij iets naar achteren geplaatste voetsteunen en vlakkere stuur. Het resultaat is een verbeterde response van de voorkant, vooral tijdens sportief
rijden, en daardoor een nog grotere controleerbaarheid. Tegelijkertijd maakt de sportieve zitpositie nog steeds ontspannen toeren en reizen mogelijk, zelfs met een passagier. Voor een meer op toeren gerichte rijpositie zijn de optionele comfortsturen ook beschikbaar. Verschillende buddyseat mogelijkheden, en comfortsturen zorgen
voor een geoptimaliseerde zitpositie. Met elektrisch bediende koffers en topkoffer, samen met een slimme tanktas, zorgt een nieuw bagagesysteem voor een comfortabele ervaring tijdens uitgebreide toeren en vakantietrips.
Sinds de introductie van de BMW R 100 RS in 1976 hebben BMW RS-modellen met boxermotoren een legendarische reputatie opgebouwd voor het perfect combineren van sportief motorrijden, de sensatie van bochtenwerk en comfortabel toeren. Om deze reden biedt de nieuwe BMW R 1300 RS niet alleen een nieuw bagagesysteem, maar ook een breed scala aan zadelvarianten en optionele comfortsturen om te voldoen aan de individuele ergonomische behoeften van alle rijders. Naast de standaard buddyseat zijn er vijf andere beschikbaar als individuele optionele uitrusting af fabriek. Voor toeren en vakantietrips kan de nieuwe BMW R 1300 RS af
fabriek worden uitgerust met kofferhouders en een topkofferdrager, terwijl een nieuw ontwikkeld koffersysteem en topkoffer beschikbaar zijn als onderdeel van het Originele BMW Motorrad Accessoires assortiment. De koffers bieden een capaciteit van respectievelijk 26 en 29 liter, terwijl de topkoffer 39 liter bevat. De twee koffers en de
topkoffer zijn elektrisch bediend en kunnen worden ontgrendeld met het centrale vergrendelingssysteem. Zowel de koffers als de topkoffer zijn voorzien van interieurverlichting, terwijl de linker koffer en de topkoffer ook een USB-C-oplaadpoort bevatten. De tanktas is ook nieuw. Voor het eerst is deze volledig riemloos en wordt hij aan de motor bevestigd via een tankring.