Voor iedereen die door passie wordt beheerst en steeds weer erdoor wordt uitgedaagd. Voor iedereen die geen millimeter of milliseconde wil weggeven: De BMW M RR is de voor de racesport gehomologeerde superbike. Deze is in de windtunnel geperfectioneerd en op het circuit verder ontwikkeld. De aerodynamische optimalisaties en het gebruik van carbon verhogen de topsnelheid aanzienlijk tot 314 km/h. Motor en onderstel zijn onveranderd krachtig en direct. De M RR staat tot in detail voor absolute performance en exclusiviteit. Echt typisch M.
Maar ook hier is er een verbetering: onze BMW Motorrad Motorsport Race Support – echt typisch #NeverStopChallenging.
De geoptimaliseerde voor- en zijbekleding van carbon zorgt voor meer performance en een verhoging van de eindsnelheid met 8 km/h. Bovendien ontlast de nieuwe aerodynamica de berijder door de neerwaartse druk van de wind te verminderen: voor langdurig, snel, gefocust rijden. De nieuw vormgegeven M winglets van carbon daarentegen verhogen de aandrukkracht van het voorwiel met maar liefst 6,3 kg – ook in overhelhoeken. En zorgen voor 22,6 kg downforce bij 300 km/h: voor meer vertrouwen in grotere overhelhoeken en hogere snelheden in bochten.
In samenwerking met de experts van BMW Motorsport zijn de M Brake Ducts en de optionele M Aero Wheel Covers ontstaan. De M Brake Ducts zijn rechtstreeks in de nieuwe voorwielspatschermen geïntegreerd, die op hun beurt voor een verbeterde omstroming van de vorkstangen en de remklauwen zijn geoptimaliseerd. De voor het eerst bij een standaardmotor gebruikte M Brake Ducts verlagen de temperatuur van de remklauwen. De eveneens van carbon vervaardigde M Aero Wheel Covers verminderen de wervelingen in het voorwiel en ontplooien hun volledige potentieel op lange rechte stukken bij snelheden vanaf 250 km/h.
De motor van de M RR met een maximaal toerental van 15.100 omw/min heeft zich in de WSBK bewezen. Een prestatieniveau waarbij millimeterwerk onontbeerlijk is: Volledig CNC-bewerkte inlaatkanalen, lichte 2-rings-smeedzuigers met geoptimaliseerde zuigerveren voor een duidelijk lager olieverbruik, smalle en lichte sleeptuimelaars, titanium kleppen, geoptimaliseerde nokkenassen en in vergelijking met de S 1000 RR 340 g lichtere titanium drijfstangen van Pankl voor minder wrijving zijn slechts enkele van de highlights. Daarbij komen de BMW ShiftCam technologie voor variatie van kleptiming en kleplichthoogte en een aanzuigsysteem met kortere aanzuigtrechters voor een geoptimaliseerde ladingswisseling bij hoge toerentallen. En voor de perfecte start naar de overwinning werkt de antihopping-koppeling zonder zelfversterking.
Het beste gevoel voor voor- en achterwiel en een adembenemende richtnauwkeurigheid: Het hart van het onderstel is een van aluminium vervaardigd brugframe, aangevuld door een Upside-Down-vork en een centrale veerpoot met Full Floater Pro-kinematica voor een duidelijk verbeterde chassisperformance. Consequent en compromisloos afgestemd op de beste tijden in de racemodus maakt het chassis ook indruk op door adrenaline aangedreven perfectionisten op provinciale wegen.
Met het eigen potentieel tot op de milliseconde te kunnen scoren, is wat echte winnaars onderscheidt: De Launch Control van de M RR ondersteunt de perfecte start van de race en de Pit-Lane-Limiter weet wanneer de prestaties moeten worden beteugeld. De schakelassistent Pro zorgt bij elke schakeling voor snel schakelen zonder koppelingsbediening. Voor het racen kan het schakelschema gemakkelijk worden omgekeerd. Bovendien zijn er in totaal 7 rijmodi, twee instelbare gaskarakteristieken en een drievoudige instelbaarheid van het motorsleepmoment voor een optimale aanpassing aan de betreffende track. Alles perfect afleesbaar op het 6,5" TFT-display.
Na een jaar rijden in de WSBK en op de racecircuits van deze wereld geldt voor de M rem nog steeds: Best in Class. Eigenlijk zelfs: nog beter. Want de nieuw ontwikkelde M Brake Ducts koelen de remklauwen tijdens het racen afhankelijk van het racecircuit met maar liefst 10 graden – voor nog meer performance en een constanter drukpunt. Samen met de op elkaar afgestemde combinatie bedieningselement/klauw resulteert dit in maximale remstabiliteit en eenduidige feedback, alsmede een optimale afstemming op het Race ABS. De M rem is en blijft daarmee de absolute referentie.