Sinds zijn introductie in 2012 is de Versys 1000 elk jaar verder geëvolueerd. De veelzijdige Adventure-Tourer werd alom geprezen om zijn veelzijdigheid, zijn rijcomfort en zijn handling op alle soorten wegen, alsmede om het soepele karakter van de viercilindermotor. Een machine die motorrijders echt biedt wat zijn slogan belooft: Destination Everywhere.
Voor 2025 zet Kawasaki een nieuwe stap in de zorgvuldig verfijnde evolutie van de Versys. De belangrijkste vernieuwing bevindt zich onderhuids, in de vorm van een grotere cilinderinhoud en een toename van het piekvermogen en koppel. Dankzij een 3 mm langere slag stijgt de cilinderinhoud van de viercilinder-lijnmotor van 1.043cc naar 1.099cc. Samen met andere aanpassingen verhoogt dit het maximumvermogen van 120 pk naar 135 pk. De Versys 1100 biedt daarnaast ook een hogere koppel in het midden- tot hoge-toerengebied, voor een nóg aangenamere rijervaring. De nieuwe modellen (Standard, S en SE) krijgen ook diverse upgrades, die de toermogelijkheden naar een nog hoger niveau tillen.
De vernieuwde Kawasaki Quick Shifter (KQS) werkt nu al vanaf 1.500 t/min, terwijl aangepaste overbrengingsverhoudingen van de hogere versnellingen samen met de elektronische cruisecontrole voor meer tourcomfort zorgen. Een belangrijke aanpassing aan de motor is dat de binnenste inlaatkelken nu 45 mm langer zijn dan de buitenste. Dit verbetert de koppelafgifte tussen de 4.000 en 7.000 t/min.
De inlaatpoorten zijn afgestemd op de nieuwe gasklephuizen. Ze zijn nu smaller in verhouding tot de toegenomen cilinderinhoud. Dit verbetert de instroom van lucht in het lage tot middelhoge toerengebied, wat het koppel ten goede komt. De instellingen van het motormanagement zijn bovendien aan de grotere cilinderinhoud aangepast, wat vooral invloed heeft op de openingskarakteristieken van de gaskleppen in het hele toerenbereik. De nokkenasprofielen met een lagere kleplift dragen bij aan verhoogd koppel het lage- en middentoerengebied.
De rijeigenschappen profiteren eveneens van een zwaarder vliegwiel en van een secundaire balansas, die overmatige trillingen reduceert. Het uitlaatsysteem is voorzien van verbindingspijpjes tussen de bochten van cilinders 1-4 en 2-3, wat bijdraagt aan betere prestaties bij alle toerentallen. Het 2025 model heeft bovendien een oliekoeler gekregen om de koelcapaciteit aan het gestegen prestatieniveau aan te passen. Ook het remsysteem is herzien: de achterste remschijf is vergroot van ø250 mm naar ø260 mm.
De nieuwe Versys 1100 is standaard uitgerust met een USB-C poort en diverse elektronische rijhulpsystemen, waaronder KTRC-tractiecontrole, KCMF-bochtenmanagement, 4 verschillende rijmodi en - voor het SE model - elektronisch gedempte Showa-vering. Voeg daar het gemak van Kawasaki's unieke Rideology smartphone App, welke nu gereed is voor spraakbesturing, aan toe en je hebt het ideale platform om de wereld te verkennen. De nieuwe Versys 1100 – Destination Everywhere.
In navolging van de recent aangekondigde Versys 1100 onthult Kawasaki de nieuwe Ninja 1100SX, een échte Sport Tourer die net zo geschikt is voor lange afstanden als het sportievere werk. Ook is er, voor het eerst in de geschiedenis van dit model, een SE-versie beschikbaar. Met dit nieuwe model is Kawasaki klaar om zijn dominante positie onder de Sport Tourers nog langer vast te houden.
De grote vernieuwing voor de nieuwe Ninja 1100SX is de grotere cilinderinhoud. Deze groeit van 1.043cc naar 1.099cc. Hierdoor is er een hoger koppel beschikbaar over het hele toerenbereik waardoor er nog soepeler gereden kan worden. Een nieuwe quickshifter, welke nu al vanaf 1.500 t/min werkzaam is, en een zwaarder vliegwiel dragen verder bij aan deze souplesse. Gewijzigde overbrengingsverhoudingen zorgen voor een langere 5e en 6e versnelling zodat er zuiniger en comfortabeler gereden kan worden op hogere snelheden.
Gebleven zijn het aluminium frame, hoogwaardige vering en een verscheidenheid aan elektronische rijhulpsystemen als Traction Control, Bochten ABS en Cornering Management. Allen aangestuurd door een 6-assige IMU en dus hellingshoekafhankelijk. Om het sportieve karakter te versterken is de Ninja 1100SX uitgerust met Bridgestone Battlax S23 banden.
Grote afstanden afleggen is een waar genot op de Ninja 1100SX. Door de standaard aanwezige Cruise Control, verstelbare ruit, dikke zadels en optimale zitpositie zijn lange dagen in het zadel geen enkel probleem. Nieuw is de nu standaard gemonteerde USB-C aansluiting waardoor smartphones gemakkelijk de hele dag opgeladen kunnen worden voor navigatie of voor het gebruiken van de vernieuwde Kawasaki Rideology app. De app is nu voorbereid voor spraakbesturing en anticipeert hiermee voor op de volgende generatie van connectiviteit tussen rijder en machine.
De Ninja 1100SX zal ook beschikbaar zijn als SE-variant. Deze uitvoering is uitgerust met Brembo remcomponenten waaronder M4.32 voorremklauwen, hoofdremcilinder, staal omvlochten remleidingen en schijven. Hiernaast is de SE voorzien van een Öhlins S46 achter schokdemper met instelbare veervoorspanning welke gemakkelijk aan te passen is middels een afzonderlijke verstelknop. Hierdoor kan de spanning gemakkelijk aangepast worden aan de belading of rijstijl. Als kers op de taart is handvatverwarming standaard op deze variant.