Vanaf 2019 neemt de R1250GS het stokje over van de R1200GS, tot nu toe zo ongeveer de bestverkochte motor ter wereld. Daar is alle reden toe. De BMW-boxers staan bekend om ultiem toercomfort en de gemakkelijke rijeigenschappen, waarmee elke uithoek van deze aardbol binnen je bereik ligt. De rechte zitpositie en het lage zwaartepunt geven je macht over de machine, de ruime veerwegen van 190 mm voor en 200 mm achter (210/220 op de Adventure) maken de 249 kg zware machine zelfs geschikt voor offroad-gebruik en de tankinhoud van 20 liter geeft je een riant actieradius, de 30 litertank van de Adventure zelfs nog meer!
Met de vernieuwde krachtbron brengt BMW de prestaties van de boxermotor naar een nieuw niveau. De cilinderinhoud van watergekoelde tweepitter is gegroeid naar 1254cc, Bovendien heeft de nieuwe boxer vernieuwde vierklepskoppen met een “shiftcam” inlaatnokkenas. Die heeft een set nokken voor lage toerentallen en een set voor hoge toerentallen. De as schuift de andere set voor de kleppen als er hoge toerentallen worden gevraagd. Zo kon BMW de prestaties bij zowel hoge als lage toerentallen verbeteren: het maximum vermogen is gestegen naar 100 kW (136 pk) @ 7.750 tpm, terwijl het maximum koppel van 143 Nm bij 6.250 tpm vrij komt, dus 18 Nm meer en 250 toeren eerder.